Persbericht : Moulinsart SA en Casterman

Actualiteit ~ woensdag 10 juni 2015

MOULINSART SA en UITGEVERIJ CASTERMAN zijn verwonderd over de inhoud van het arrest gewezen door het Hof van Beroep van Den Haag (Nederland) op 26 mei 2015. De aanleiding van deze rechtszaak was de vraag van MOULINSART SA aan de vereniging Hergé Genootschap om een contract na te leven dat ze had aangegaan betreffende de reproductie van tekeningen van Hergé in haar publicaties. Laconiek genoeg verwart het Hof volledig de rechten op Kuifje die respectievelijk in handen zijn van MOULINSART SA en UITGEVERIJ CASTERMAN.

Krachtens de contractuele betrekkingen tussen de partijen, heeft HERGE aan UITGEVERIJ CASTERMAN alle rechten verleend voor de uitgave in alle talen en voor de gehele wereld van de papieren albums van “De Avonturen van Kuifje”. Alle andere rechten zijn het eigendom gebleven van Hergé met inbegrip van de beeldmerken en andere tekeningen van de albums die afzonderlijk beheerd worden.

Bijgevolg beschikt alleen UITGEVERIJ CASTERMAN over de rechten de Avonturen van Kuifje op papieren albums te publiceren en alleen MOULINSART SA mag de reproductie van de tekeningen en beeldmerken die Kuifje en alle personages uit de wereld van Hergé weergeven beheren of toestaan.

MOULINSART SA is vastbesloten alle rechtsmiddelen aan te wenden die haar geboden worden door het Nederlands recht.

Choisissez un pseudo
Entrez votre email
Entrez un mot de passe
Choisissez un pseudo entre 5 et 12 caratères.
Valider mon inscription
Dans quelques secondes vous allez recevoir un email de confirmation.

Vous pouvez dès à présent vous connecter avec vos identifiants.